^Powrót do góry
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
  
  
  
Get Adobe Flash player

Nabór 2021/2022

edukacja

Facebook przedszkolny

Facebook fuck-up is crashing tons of iOS apps, including Spotify and Tinder  | sup.news

RODO

rodologo

BIP

logo bip

1% podatku

1PROCENT

Przedszkole z pasją

Zdobądź tytuł „Przedszkola z Pasją Oficyny MM”!

Prawa Dziecka

Znalezione obrazy dla zapytania: prawa dziecka

Promujemy

czyste powietrze

mamo tato pij wode

 rok szkoly

 akademia zdrowego przedszkolaka

Odwiedziny

5.png6.png4.png5.png3.png2.png
Dzisiaj:332
Wczoraj:380
Ostatnie 7 dni:2045
Ostatni miesiąc:8378
Ogółem564532

Publikacje nauczycieli

"Symultaniczno-sekwencyjna metoda czytania" 

 "Symultaniczno-sekwencyjna metoda czytania" 

Metoda krakowska (jej profesjonalna nazwa to „Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania”)

polega na tym, że dziecko uczy się najpierw sylab, a nie poszczególnych liter.

Krakowska metoda czytania (zwana też sylabową) jest elementem terapii neurobiologicznej,

która stymuluje wszystkie funkcje poznawcze u dziecka.

Jest to przede wszystkim stymulacja rozwoju dzieci autystycznych czy zagrożonych dysleksją.

Jednak metoda sylabowa jest przeznaczona dla wszystkich dzieci.

Najlepszy czas na naukę czytania to początek wieku przedszkolnego (czyli między 3. a 6. rokiem życia).

Niektórzy specjaliści twierdzą jednak, że naukę metodą sylabową można zacząć jeszcze wcześniej,

nawet po ukończeniu przez dziecko 2. roku życia. 

Dzieci pomiędzy 3. a 4. rokiem życia mają tak wysoką aktywność mózgu,

że nauka czytania przyjdzie im wtedy z łatwością.

Opanowanie czytania przed pójściem do szkoły z pewnością ułatwi dziecku odnalezienie się w nowej sytuacji

i dobrze wpłynie na pewność siebie dziecka.

Pamiętać należy, że tak wczesna nauka czytania nie będzie skuteczna

u dzieci zagrożonych dysleksją lub tych z opóźnionym rozwojem mowy.

Metoda krakowska oparta na wspomaganiu pracy lewej półkuli mózgowej (sekwencyjnej)

 i wykorzystaniu zdolności symultanicznych prawej półkuli.

Prawa półkula działa symultanicznie, czyli globalnie (całościowo).

Odpowiada za to, jak postrzegamy świat, szuka podobieństw między rzeczami i zjawiskami.

Lewa półkula działa w sposób sekwencyjny, czyli analizuje różnice.

Obecnie, dzieci otoczone komputerami, smartfonami, widzą świat obrazkowo, symultanicznie.

Opóźnia to rozwój lewej półkuli mózgu. 

Metoda krakowska zakłada współpracę obu półkul mózgu, z naciskiem właśnie na lewą półkulę.

Kiedy dziecko ma wyćwiczoną tylko prawą półkulę, to w zasadzie nie zauważy różnicy między literami: „a” i „ą”.

Dzieci nie potrafią też czytać ze zrozumieniem. Dlatego tak ważne jest, żeby dziecko miało rozwinięte obydwie półkule.

A czytanie sylabowe stymuluje pracę obydwu półkul.  

      

Metoda czytania sylabami zakłada, że dziecko uczy się czytać stopniowo.

Etapy te naśladują etapy rozwoju mowy dziecka: od samogłosek, przez sylaby do pełnych wyrazów i zdań.

Nauka odbywa się według 5 etapów:

Etap I – zaczynamy naukę od samogłosek prymarnych (A, U, I) do sylaby otwartej (czyli rozpoczynającej się spółgłoską, a zakończonej samogłoską, np. Mu, Be).

Etap II – nauka przebiega od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów.

Etap III – czytanie sylab zamkniętych (rozpoczynających się samogłoską i kończących się spółgłoską).

Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych.

Etap V – samodzielne czytanie tekstów.

Każdy z 5 etapów nauki czytania realizowany są według sekwencji:

 powtarzanie – rozumienie – nazywanie. Na czym to polega?

  • Powtarzanie− zadaniem dziecka jest powtarzanie głosek odczytywanych przez dorosłego.
  • Rozumienie− dorosły wskazuje lub podaje dziecku odczytywane samogłoski.
  • Nazywanie− dziecko odczytuje samogłoski lub nazywa przedstawione na ilustracjach sytuacje.

             Ważne jest, aby nauka czytania była dla dziecka zabawą.

Najlepiej jeżeli zajęcia odbywać się będą regularnie i będą trwać nie dłużej niż 15 minut.

Wynika to z tego, że małe dziecko nie jest w stanie dłużej utrzymywać uwagi.

 

Opracowała: Agnieszka Maciejewska

Źródło: Materiały szkoleniowe

Copyright © 2013. Przedszkole Publiczne Nr 9 - Akademia Przedszkolaka Rights Reserved.