Prawa dzieci - gry i zabawy

PRAWA DZIECI – GRY I ZABAWY

Gwałtowny rozwój nauk społecznych, jaki dokonał się w ostatnich latach, zwracający naszą uwagę na człowieka jako podmiot wszelkich oddziaływań społecznych sprawia , że ciągle poszukujemy nowych form i metod do naszej pracy wychowawczo -  dydaktycznej.

Mamy zawsze  na uwadze dobro dziecka. Patrzymy na naszych wychowanków z troską, aby nie przeszkadzać im w rozwoju, ale być tuż obok, tworzyć sytuacje umożliwiające im ciągły wzrost ich umiejętności , wiedzy, poczucia własnej wartości.

Pracując w przedszkolu mamy tę swobodę działań że same decydujemy, które formy i metody pracy są najkorzystniejsze, a dzięki swobodzie chętnie wybieramy i wprowadzamy mądre propozycje różnych innowacji pedagogicznych.

Otaczającą rzeczywistość dziecko poznaje dzięki zabawie. Ten z pozoru fikcyjny świat pozostawia jednak ślady będące źródłem doświadczeń życiowych i wpływa na późniejszy emocjonalny stosunek dziecka do świata i ludzi.

Zasada dobrowolności , gdzie szanujemy prawo dziecka do odmówienia przez nie wzięcia udziału w zajęciach. Jeśli nasze działania są atrakcyjne i nie występują przeszkody związane np. ze złym samopoczuciem, to najprawdopodobniej dziecko i tak włączy się do tego , co robi grupa. Widocznie na podjęcie decyzji potrzebuje ono więcej czasu.

Zasada wykorzystania szeroko rozumianej zabawy do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Istotna jest tu zmiana postawy nauczyciela ze stojącego wyżej pedagoga, wiedzącego wszystko i nakazującego wykonywanie określonych czynności do kogo, kto jest przyjacielem dziecka pomagającym mu odnaleźć drogę do zrozumienia zjawisk i zdarzeń.

Zasada dokładnego określania ram czasowo – przestrzennych, w których dziecko ma prawo do dokonywania własnych , indywidualnych i zespołowych wyborów w ramach nie pozbawionej spontanicznej zabawy.

Pamiętamy o tym, że wspaniała zabawa angażująca emocjonalnie dziecko, jest jednocześnie bardzo wyczerpująca , stąd dostarczanie bodżce  pobudzające dobieramy tak, by były one wprost proporcjonalne do jego indywidualnych możliwości percepcyjnych.

Istota praw dziecka

Każdemu dziecku przysługują prawa dziecka  tak jak  każdemu dorosłemu przysługują prawa człowieka. Prawa dziecka są więc naturalną konsekwencją praw człowieka . Praw tych nikt nie może dziecka pozbawić.

Prawa dziecka a relacje z rodzicami.

Prawa dziecka nie kolidują z prawem rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z ich wartościami i światopoglądem, chyba ,że dochodzi do sytuacji niebezpiecznych, grożnych dla dziecka lub niezgodnych z prawem: zaniedbania, krzywdzenia, zmuszania do pracy zarobkowej, unikania obowiązku szkolnego etc…

To najczęściej rodzice lub opiekunowie reprezentują dziecko przed organami państwa i jako pierwsi zgłaszają łamanie praw.

Prawa a obowiązki

Prawa dziecka i obowiązki to dwie odrębne rzeczy. To ,że dziecko ma prawa nie należy od tego czy wykonuje swoje obowiązki czy nie ( choć powinno to robić). Wyraz z przyjściem na świat , każde dziecko nabywa prawa, na które nie trzeba zasłużyć , spełniając jakiekolwiek wymagania.

Obowiązkiem władz przedszkola , w tym nauczycieli i dyrektora, jest nie tylko respektowanie praw człowieka , ale także edukowanie w tym zakresie ,ze szczególnym uwzględnieniem praw dziecka.

Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą , okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.

Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.

W toku ustalania praw dziecka organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko są obowiązane do wysłuchania i w miarę możliwości uwzględnienia zdania dziecka.

Ustawa określa kompetencje i sposób powoływania Rzecznika Praw Dziecka.

Zapisy gwarantujące prawa dziecka oraz kontrolę ich realizacji powinny się znaleźć w statucie przedszkola jako najważniejszym dokumencie określającym jego funkcjonowanie.

Pełną funkcję o pracy Rzecznika Praw Dziecka można znaleźć na jego stronach internetowych:

  • www.brpd.gov.pl – informuje o bieżących działaniach;
  • www.strefamlodych.pl – jest współtworzona przez dzieci i młodzież; jej celem jest pomaganie młodym ludziom w rozwiązywaniu aktualnych problemów związanych z łamaniem ich praw; zawiera link do zbioru najważniejszych praw dziecka.

Istnieje cały szereg dokumentów, od Konstytucji począwszy, na statucie przedszkola kończąc, które formalnie chronią dziecko. Przypomnieć należy, że prawa dziecka to prawa człowieka, a te najpełniej określa Konstytucja RP. Znajduje się w niej 46 praw, a tylko 5 obowiązków. Przyjrzyjmy się więc tym prawom, które z punktu widzenia przedszkola są szczególnie ważne.

Nauczyciel jest funkcjonariuszem publicznym, musi więc reprezentować politykę państwa. Jego obowiązkiem jest zatem nie tylko przestrzeganie praw dziecka , lecz także nauczanie go korzystania z nich. Art.32 Konstytucji mówi, że ,,Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. ‘’ Zapis ten obliguje nauczycieli do sprawiedliwego i równego  traktowania wszystkich dzieci. 

ZABAWY :

1.Ćwiczenia utrwalające autoorientację i kształtujące świadomość własnego ciała.

-Dzieci przypominają sobie ,która ręka jest lewa , która prawa

-Wykonują proste ruchy zgodnie z instrukcją słowną podaną przez nauczyciela lub rodzica

np. podnoszę lewą rękę

zginam lewą nogę

dotykam prawą dłonią czubka nosa

idę do przodu dwa kroki

robię dwa podskoki do tyłu

2.Zabawa ,,Witam’’ – na dobry początek wspólnej zabawy i nauki.

-Dzieci dowolnie dobierają się w pary i tańczą przy nagraniach piosenek dla dzieci

-podczas przerwy  w grze zmieniają partnerów , witają się z nimi przez podanie ręki i głośne wypowiedzenie imienia np. ,,Witam Cię  Kasiu’’, Witam Cię Maćku’’

3. Odczytanie praw jakie przysługują dzieciom z książki

Dzieci mają prawo do:

-miłości i  szacunku

-prywatności

-radości

-niewiedzy

-niepowodzenia i łez

-zabawy i nauki

-wyrażania własnych myśli i uczuć

-przeciwstawiania się złu

4. Zabawa relaksacyjna z wykorzystaniem kredki o ulubionym kolorze.

Każde dziecko  z kredką siada sobie swobodnie na podłodze i porusza dłońmi zgodnie z ilustracją słowną nauczyciela:

-kładzie kredkę na wyprostowanej dłoni lewej ręki i turla ją po całej dłoni prawej dłoni

-obraca kredkę między dłońmi – najpierw wolno, potem szybko

- obraca kredkę między palcami

-wykonuje wyżej wymienione czynności z zamkniętymi oczami

- turla kredkę w przód i w tył po podłodze – najpierw jedną , potem drugą dłonią.

5. Zabawa malowanie praw dziecka umożliwiająca dziecku plastyczne wyrażenie swoich praw.

Dzieci  oglądają  i omawiają Konwencję Praw Dziecka w obrazkach.

Każde dziecko otrzymuje kartę pracy ze Słońcem praw’’.

-kształt koła z napisem w środku : ,,Ja mam prawo do:’’

- wokół koła znajduje się 8 pustych prostokątów

-w każdym z prostokątów dzieci malują swoje poszczególne prawa

- tak powstanie ,, Słońce praw dziecka’’.

                                                                                             

                                                                                  Opracowała :

                                                                       mgr Ewa Stelmasik